Eenvoudig en toch zo rijk: pasta al limone met kappertjes, venkel en pangrattato

Nieuwsbrieven: meer een haat-, dan een liefdesverhouding heb ik er mee. Hoewel ik me al uitschreef bij tientallen, ontvang ik er nog altijd veel. Té veel, want lezen doe ik ze zelden tot nooit. Tot er wat over "8 x eten voor onderweg" en "Indiase gevulde tomaten" in de onderwerpregel staat. 

Vooral de tomaten doen me doorklikken - mogelijke smaakbom gespot! - om vervolgens te stuiten op een hoop leuke eetideeën. Nu weet ik wel dat kooktijdschrift Delicious een fijne bron van inspiratie is voor heerlijks, maar omdat ik enkele nummers toch wat op m'n honger bleef zitten, kwam het blad niet meer zo vaak in huis. 

Foto: Lisanne Valgaerts

Tot nu. Ik nam de Indiase tomaten al op in het weekmenu en kon niet wachten om de dichtstbijzijnde krantenkiosk binnen te rennen om mijn papieren exemplaar te scoren (ik blijf een magazine-meisje). 

Het augustus-nummer van Delicious. is werkelijk een feest: het barst van de geweldige recepten, zowel voor doordeweeks als voor diner parties. Ik voélde het tot in mijn (kook-)ziel prikkelen en kriebelen.

Die Indiase gevulde tomaten diende ik wel nog even uit te stellen, want vreemd genoeg vond ik die niet terug in het magazine. No worries, die werden vlotjes vervangen door een geweldige eenvoudige & toch rijke pasta al limone. To do: eerst vriendinnen appen met een impulsieve uitnodiging, dan naar de buurtwinkel voor de weinige ingrediënten, om een uurtje later - primo l'aperitivo, quoi! - gezellig samen aan tafel te schuiven. 

La vità é bella. 

Foto: Lisanne Valgaerts

Voor 4 personen
 1 venkel, in dunne repen
Een fikse handvol panko
1 teen knoflook, geperst
15 bladpeterselie, grofgehakt
3 eieren, geklutst
150 gr parmezaanse kaas, geraspt
Rasp van 2 (bio)citroenen + citroensap naar smaak
80 gr (appel)kappertjes
300 gr spaghetti
4 el olijfolie
peper en zout, uit de molen
Een snuf peperoncini

DOEN
Verhit 2 el olijfolie in een koekenpan op middelhoog vuur en bak de venkel ongeveer 5 minuten. Schep uit de pan en houd apart.

Meng voor de pangrattato de panko met de knoflook, 2/3e van de peterselie en de resterende 2 el olijfolie. Bak in een droge pan tot goudbruin en knapperig. Zet ook even aan de kant.

Klop de eieren samen met de parmezaanse kaas, de citroenrasp, de peperoncini en de kappertjes los en breng op smaak met veel grof gemalen zwarte peper.

Kook de spaghetti in gezouten water al dente volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet af, maar houd 300 ml kookvocht apart.

Draai het vuur laag, doe de pasta in de koekenpan die je gebruikte voor onder meer de venkel en roer het eimengsel en de venkel erdoor. Meng er nog een flinke scheut kookvocht door en schep om. Voeg naar smaak citroensap toe.

Proef en breng eventueel nog verder op smaak met zout. Serveer met de pangrattato en de rest van de peterselie.

Reacties

Populaire posts