Zo gemakkelijk en zo lekker: schelvishaasje uit de oven met venkel, slaharten en krieltjes

Niks zo leuk when trippen' om supermarkten, kleine buurtwinkels, bakkerijen, slagers en bistro's af te schuimen. Op zoek naar the missing link(s) qua ingrediënt en of smaak om die lokale keuken te ontdekken, te begrijpen en te gebruiken om de après-vakantieblues de kop in te drukken. 

Tijdens mijn solotrip naar Stockholm at ik een paar keer een zalig smakend venkelgerecht, maar ook weer boterzachte vis uit de oven, een charkbricka (plankje met charcuterie) met de beste jamon iberico ... in the world, volle garnalen met aïoli en de gezelligste huisgemaakte pasta. En nog meer. 

Ik kocht er donkergebrande koffie, een tube mierikswortelpasta, citroenpeper van Santa Maria, Wasa knäckebröd, chips met dille, een Zweedse, literaire thriller en bijna ook weer die parelachtige, roze heide voor op het balkon. En nog meer.


Thuiskomen was fijn: ik had Stockholm geproefd, had half Zweden mee in mijn bagage, voelde me geïnspireerd en mijn vierpotige, fluffy viking was heel blij om me te zien. 

En toch verlangde ik alweer snel naar de stad, het land, het water, de bomen en de venkel. Hoog tijd dus voor dit waanzinnig lekker en ontzettend gemakkelijk ovengerecht met Zweedse vibe!

NODIG
Voor 2 personen
Ong. 250 gr schelvis(haasje) of andere (witte) vis
350 gr krielaardappelen, in de helft
1 venkel, in grove stukken
1 à 2 slaharten, doormidden gesneden
Dille, vers en gedroogd
1/2e tl mierikswortelpasta
1 à 2 tl (grove) mosterd
2 teentjes knoflook, platgedrukt
100 ml (plantaardige) roomvervanger
Sap van 1/2e citroen
Een scheut droge witte wijn, eventueel
Peper & zout, uit de molen
een snuf tijm

DOEN
Verwarm de oven op 180°C.

Neem een voldoende grote ovenschaal. Giet de roomvervanger in de schaal en roer de mosterd en mierikswortel onder de room. 

Voeg vervolgens de stukken aardappel en venkel toe, samen met de geplette knoflook.

Kruid met peper en zout en sprenkel er het citroensap over. Verdeel enkele takjes venkel over het geheel en roer alles een paar keer om en zet 40 minuten in de voorverwarmde oven.

Haal de schotel na die tijd uit de oven, leg de vis tussen de venkel en  de krieltjes en kruid verder met (gedroogde) dille, wat tijm en eventueel wat zout en peper.

Leg ook de halve slaharten tussen de andere ingrediënten en zet de schotel opnieuw in de oven. Gaar ongeveer nog 15 minuten of totdat de vis niet meer glazig is en losjes uit elkaar kan vallen.


Reacties

Populaire posts