De lente is daar! Net zoals de linguine met courgette, feta en zalm!

Alles wat ze zeggen en schrijven over een burn-out is waar. En alles wat ze zeggen en schrijven over een burn-out is totààl fout. De mijne liet de boel officieel imploderen ergens eind november - begin december 2019. Hopla, thuis en "in herstel" tot augustus 2021. Let that sink in.
Ik ga dat niet doen, want it makes me panic.

Die tijd in de zomer vond ik een toffe en uitdagende job bij wat ik nu mijn hometown noem (nog altijd met een schuldgevoel naar de Kempen: kzienu ook graag) en kreeg mijn identiteit opnieuw meer omvang. Fijn!


En toch. 

Ondanks de vele periodes van floreren, blijven er vele periodes van slepen. Ondanks de vele weken van genieten, blijven er weken van wenen. En ondanks de dagen van doen, blijven er vele dagen van bara vara (d.i. Zweeds), gewoon zijn, niks meer. Omdat het niet lukt.

Maar daar doodeerlijk over zijn - dat het misschien een langere impact heeft, dat het misschien nooit weg gaat - dat doen "we" niet. Het zou de mensen kunnen demotiveren, zie je. 

Zodoende lig ik - na ettelijke openbaringen, aan mezelf én aan betrokken partijen - opnieuw in de patattenmand (dat klinkt wat vriendelijker). Maar de beleving is eigenlijk niet vriendelijk. Of zoals een compagnon uit de Zweedse les me stuurde: "dat je tegen die sinaasappel 2 meter verderop wil roepen: kom tot hier en schil jezelf!". Vond ik de boel wel lollig samenvatten. 
 

Dus sta me toe dat ik juichend aan mijn fornuis sta nadat ik 3 dagen in rij vers heb gekookt voor mezelf. Sta me toe dat de Heilige Drievuldigheid me een eenvoudig, maar smaakvol lentegerecht bracht dat helemaal "Ruth Renée" is en dat dus mijn hart doet zingen. Ik kon het nog eens voélen. 

Thør blijkbaar ook, want die zit as I write met zijn linkerpoot in de pan te vissen... 

Pauze. 

NODIG
Voor 2 personen
 220 gram pasta, al dente gekookt volgens de aanwijzingen op de verpakking
1 courgette, in halve maantjes
1 teentje knoflook, geperst
Handvol pijnboompitten, geroosterd
Zeste en sap van 1 citroen
Handvol bladpeterselie, grof gehakt
Handvol munt, grof gehakt
100 gr feta, in kleine blokjes
250 gr zalm
peper & zout uit de molen
Een scheut olijfolie

DOEN
Breng een ruime pot water aan de kook voor de pasta. Zet ook de oven aan en verwarm die voor tot 190°C.

Verhit een droge pan met antiaanbaklaag en rooster hierin de pijnboompitten goudbruin (je ruikt het). Zet de geroosterde pitten apart.

Zet de zalm ongeveer 15 à 20 minuten in de oven.

Verhit een scheut olijfolie in de pan en voeg de courgettestukjes, knoflook, fetastukjes en citroenzeste toe. Doe er na enkele minuten ook de peterselie en munt bij. Zet op laag vuur en laat rustig garen. De smaken zullen zich zo rustig kunnen ontwikkelen en mengen.

Als de pasta bijna al dente is, doe je ook de pijnboompitten bij het courgettemengsel. Roer alles rustig door elkaar.

Kruid af met gemalen peper en zeezout. Meng de al dente pasta met de groenten. Serveer met de ovengegaarde zalm.

Buon Appetito!

Reacties

Populaire posts