Over & out met jeukende benen na de douche!

Dolletjes word ik ervan; en dat is dan nog erg eufemistisch uitgedrukt. Zo'n 10 minuten nadat ik uit de douche ben gestapt en me heb afgedroogd, begint het aan het onderste gedeelte van mijn lijf - mijn onderbenen - beetje bij beetje te prikken, jeuken, steken. 

Dat blijft zo'n uur duren meestal, waarbij ik héél hard mijn best doe er geen aandacht aan te geven en niet te wrijven noch krabben, terwijl het zweet op mijn bovenlip en voorhoofd blinkend parelt. 

Deze irriterende gebeurtenis was er niet altijd: het is zo'n dikke 2 , misschien 3 jaar geleden ongeveer begonnen. Aanvankelijk dacht ik dat de oorzaak lag bij respectievelijk de scheerschuim van Gilette en de bruinende lichaamsspray die ik destijds gebruikte

Nope. Niet per se, want hoewel ik beide producten al lang niet meer gebruik, blijft het prikkende-benen-fenomeen zich voordoen. Als ik het onschuldige, doch geweldig vervelende fenomeen ter berde breng, is de eerste reactie vaak: "Aaaaah, droge huid, dus niet te warm douchen en andere zeep gebruiken". 

Danku. Been there, done that. Want dat was dus ook het eerste idee van Dr. Ruth Renée. Nope, brengt weinig soelaas. Maar na wat trial & error heb ik ondertussen enkele dingen uitgevogeld die (bij mij) wél helpen!

Heb je zelf nog positieve ervaringen om iets te doen aan zo'n ontzettend vervelende prikkende huid, deel ze hieronder in de comments, please!


*
Verhuis naar Zweden. Het leidingwater is er vaak van een veel zachtere en dus aangenamere kwaliteit. Ik merk het elke keer opnieuw - en niet enkel aan mijn onderbenen, ook aan mijn haar bijvoorbeeld - wanneer ik er verblijf. 

Ik heb er echter alle begrip voor dat Zweden niet voor iedereen het land van z'n dromen is of dat zo'n verhuis niet meteen de meest praktische oplossing is. Tenslotte woon ik zelf ook vooralsnog in La Belgique.

* Kies voor een zachte reiniger. Ik probeer sowieso voor natuurlijke en/of biologische merken te gaan zoals Mádara, Trilogy of Evolve. Ook shop ik dikwijls (hand)zeep en douchegel in de rayon met babyverzorgingsproducten. 

* Een hele tijd smeerde ik voordat ik de douche instapte een dikke, vette laag body butter op mijn benen, als een soort beschermend schild, zeg maar. Dat hielp absoluut, maar ik vond het toch ook een beetje onzinnig: die blauwe doos van Nivea vloog er zo doorheen, net zoals de veel duurdere crème van SELF. Gewoon weg, door het doucheputje. 

Stom toch? Het alternatief: kokosvet/-olie! Lekker vettig, lekker betaalbaar, lekker geurend. Kies wel voor de schoonste variant, de extra vierge. Hou je er niet van om te ruiken als een Bounty, dan is er meestal wel een ontgeurde variant. Ik vind het heerlijk ontspannend om er niet alleen vóór de douche mee in te smeren, maar ook voordat ik ga slapen. 

* Ik ben niet het type voor dikke, te zachte badhanddoeken die zo van je lijf glijden. Ik hou van een lekkere scrub. Alleen is dat laatste niet zo'n cadeau voor de prikkende huid van je benen. Alzo is het nu van zachtjes droogdeppen van dat stukje lichaam. Soms laat ik m'n benen zelfs aan de lucht drogen.

* Ditch de scheergel van de klassieke merken. Kies een product uit het schone aanbod of haal die pot kokosvet nog eens boven. En nog, laat je benen met rust na het scheren. Ga er dus ook niet meteen met een body lotion over, maar wacht ermee tot 's avonds bijvoorbeeld.

- Dit is geen gesponsorde post - 

Reacties

Populaire posts