Stek eens een hortensia!

Ik ben zowat aan mijn vierde - of is het toch al de vijfde?! - hortensia toe op mijn balkon. Dat pleit natuurlijk niet voor mij als zorgzame-hortensia-mama, I know. Nochtans is deze plant volgens velen niet zo moeilijk qua verzorging. 

Gezond verstand zou me dan nu vertellen die planten het zinderende zomerse warmteleed op ons balkon niet meer aan te doen. Echter, mijn gezond verstand laat het de laatste maanden even afweten. En ik blijf aangetrokken tot die typische, zomerse bussel groen met volle bloemen. Voor mij niks geen "ouderwetse truttigheid", zoals de hortensia in mijn - brede - omgeving wel eens door het leven gaat. 


Tot spijt en het leed van mijn vier (of vijf?!) vorige planten én tot míj́n grote vreugde is mijn mams ook van de hortensia's. Meer nog, in haar royale tuin puilen ze bijna uit. Dus kreeg ik vorige zomer een exemplaar mee. Still alive & kicking, die plant! 

Meer zelfs, ik knipte er een vreemd uitstekende tak (met oog) van af, stak die een dag lang in een vaasje met water, om hem vervolgens in een bloempot met potgrond te duwen. Zomaar. En nu, nu komt daar doodleuk blad aan en is er een "nieuwe" hortensia geboren! 

Laat me duidelijk zijn: als compagnon van de mams-versie, niet als vervanger. Binnenkort puilt ook ons balkon uit van die bolle zomerbloeier. 

En dan nog dit: 
Ik kreeg deze tip - "tak met oog - water - potgrond" - van ervaren (moes)tuinier Sofie. 
Je kunt haar volgen op @demoestuinvansofie 

Reacties

Populaire posts