Curry time! Romige bloemkool tikki masala!

Ik ben hoegenaamd geen kenner. Maar telkens wanneer ik een lepel Indisch eten in mijn steek, sprankelt er iets van gelukzaligheid in mijn brein. Het is het samenspel van kruiden, geuren, smaken, texturen. In loooove

Toen ik het mooie kookboekje Vega Curry van Nahid Hassan ontving, zag ik dus al helemaal voor me hoe ik vrienden en familie zou bekoren met zo'n rijkgevulde tafel met kommetjes en schotels met een rist aromatische heerlijkheden.  

Ik verslond de eerste pagina's van weetjes en achtergrondinfo over de ingrediënten. Next step, met beloften en tamtam vriendinnen rond mijn tafel brengen. Het zou gegarandeerd van genieten, smullen en lekkerbekken worden! 

Groot was de teleurstelling dat het resultaat van mijn gepruttel vlak, bruin en plat was. Lief waren de vriendinnen die mijn erg beteuterde gelaatsuitdrukking zagen en bleven herhalen dat het toch nog lekker was. 

Het Indische kookgevoel zit niet in mijn vingers. Net zoals bij de Thaise keuken is de balans tussen de verschillende smaken van doorslaggevend belang. Zelfs met een receptenboek naast mijn fornuis lukt het niet. Het is zeker en vast een DNA-ding.

Maar godzijdank is er altijd nog Jamie Oliver!  

Romige bloemkoolcurry Tikki Masala - uit: VEG - Jamie Oliver - Kosmos Uitgeverij - € 29,99
De man lijkt me bitter weinig Indisch DNA te hebben, maar zo goed als elk recept dat hij mijn keuken (en bij uitbreiding de wereld) in stuurt, is een succes van smaak, kookplezier en inspiratie. Doe ik van Jamie O. dan is het van "Ik kook, ik eet, ik (over)win zieltjes". Zulke zekerheden zijn heerlijk voor Ruth Renée-hallo-ik-ben-een-perfectionist-en-uitgeblust.

Niet anders voor deze smaakbom van een romige bloemkoolcurry Tikki Masala uit zijn laatste boek VEG. Hoe authentiek Indisch koken dit is: no idea. Het was wel van koken, eten en winnen. Lees: smullen en genieten. Hail Jamie!

NODIG
voor 4 Personen
60 g ongezouten cashewnoten
1 pluk saffraan
1 citroen
2 el yoghurt
1 tl gerookt paprikapoeder
olijfolie
200 g paneer (Indische kaas), in de Aziatische winkel/toko
400 g bloemkool, in roosjes
1 klont boter
1 kaneelstokje
3 kruidnagels
3 kardemompeulen
4 tenen knoflook, geperst of in dunne plakjes
1 ui, in grove stukjes
5 cm gemberwortel, in grove stukjes
2 el (zongedroogde) tomatenpasta
4 takjes koriander, vers

DOEN
Doe de cashews, saffraan en chutney in een kan met 700 ml kokend water. Zet opzij. 

Verwarm de grill van de oven op de hoogste stand voor. Rasp de citroenschil in een ovenschaal. Voeg de yoghurt, het paprikapoeder, een snuifje zout, zwarte peper en 1 el olijfolie toe en meng goed.

Snijd de paneer in blokjes van 2 cm en voeg toe aan de ovenschaal, samen met de bloemkoolroosjes. Hussel goed door elkaar. Zet vervolgens 12 minuten halfhoog onder de grill, of tot alles mooi goudbruin is en krokante randjes heeft.

Doe de klont boter met 1 el olie, de kaneelstok en de kruidnagels in een grote, zware braadpan en zet op laag vuur. Kneus de kardemompeulen en gooi de losse pitjes in de pan. Bak de knoflook ook een paar minuten mee.

Pel de ui, schil de gember en snijd ze in grove stukjes. Doe ze met de tomatenpasta en een flinke scheut water in een blender en maal tot een pasta. Voeg toe aan de braadpan en blijf 10 minuten regelmatig roeren.

Mix nu ook het cashewmengsel. Doe het bij in de braadpan, breng de boel zachtjes aan de kook en roer 5 minuten regelmatig. Roer er de paneer en bloemkoolroosjes door. Breng verder op smaak met zout en peper.

Eventueel kun je de braadpan nog even onder de hete grill zetten totdat er een goudbruin korstje op zit. 

Serveer met rijst, de verse koriander en een partje citroen.

En dan nog dit:
* Ik koos voor kikkererwten in plaats van paneer
* Ik maalde de gember en ui niet tot een pasta, maar voegde alles rechtstreeks toe aan de braadpan - weekday dinner, baby.

* Ik kreeg beide vernoemde boeken gratis toegestuurd van de respectievelijke uitgeverijen - dikke dankjewel! - maar wat je hier leest is mijn eigen mening zonder inmenging van de auteur of de uitgeverij.
* Geen affiliated links in deze post.


Reacties

Populaire posts