Van die handtas en de bibliotheek - Part IV

Het zijn hoogdagen voor dekentjes, zachte kussens, knusse hoekjes, warme dranken en hier en daar een kaars; met een boek altijd binnen handbereik. 

Niet dat ik me tot die plekken of weersituaties beperk: op een milde, zonnige herfstdag gaat er evengoed leesvoer mee in de handtas. Want de toevoer is alweer groot en royaal, veelzijdig en eindeloos. Zeker nu er een lidkaart van de plaatselijke bibliotheek in mijn portefeuille pronkt.  

IN DE HANDTAS, OP HET NACHTKASJE ...:
* Een schaduwrijke oprijlaan richting het statige landgoed Kenwood House op Hampstead Heath, LondonL'Amour aan mijn ene zijde, goede vriend des huizes A. aan de andere kant. De nog twijfelende ochtendzon piekt tussen het bladerdek door en af en toe vang ik een blik op van dit oer-Brits domein terwijl A. het ongelofelijke verhaal vertelt van Belle, onwrikbaar vervlochten met het huis waarnaar we op weg zijn. 

Geboren als onwettige dochter van een Royal Navy captain en een slavin, overgebracht én opgenomen in het gezin van Engeland's hoogste rechter (lees: wit, rijk, aristocratisch), die op dat moment in Kenwood House huist én een van de beruchtste rechtszaken in de Britse geschiedenis van de slavernij behandelt. Of hoe menselijke gruweldaden ook tot goedheid - of net een zwak excuus? - kunnen leiden. 

Toen ik voor het schilderij stond - in een van de grootse vertrekken van Kenwood House - van Belle en haar "nichtje" Elizabeth wist ik dat ik Belle beter wilde leren kennen.
  
* In 1 ruk las ik Life on Sneakers uit: aangrijpend, diep-menselijk, pijnlijk, ontroerend, verbazingwekkend, ontstellend, moedig en inspirerend. Op 1 juli 2013 verandert het leven van Evi Renaux voorgoed: helse pijnen, ontoereikende behandelingen en geen duidelijke oorzaak kluisteren haar vanaf die dag aan haar (ziekenhuis)bed. Met de moed der waanhoop gaat ze op zoek naar een diagnose en een plan B. En die vond ze.

* De mens en zijn gedrag: mateloos fascinerend. Rutger Bregman: interessante mens. Combineer de 2 en dat moet wel resulteren in een intrigerend boek. Dat De Meeste Mensen Deugen ook meteen mijn geprefereerde levenshouding is, helpt. De mens is een beest, een egoïst, een zondaar? Er valt wat tegenin te brengen. Hoezee, voor een nieuwe flow voor de toekomst!     

* Ik was online op zoek naar ander een boek en stootte op dit exemplaar. Typisch. Het was vooral de titel die me aantrok. Ja, zo'n Messy Magnificant Life lijkt me wel lollig en dik oké. Als dan de ondertitel nog eens A Field Guide to Mind, Body, and Soul blijkt te zijn, gaat mijn yogahart zingen. Toch sijpelen de woorden en ideeën van Geneen Roth niet geheel in. Haar Field Guide sturen me voorlopig richting alle assen van het mind, body and soul-kompas.  

* Wat doet regelmatig gebruik van middelen zoals alcohol, nicotine, drugs, maar ook games en seks met ons brein? Veel! Psycholoog Paul Van Deun legt het in Het Gekaapte Brein -  niet al te moeilijk én boeiend - uit en benadrukt de recente kennis over de belangrijke rol van de neurobiologie bij verslavingsgedrag. Het zijn de dopamines, meneer. 

* De originele en eigenzinnige tijdschriftenmakers van Flow brachten hun Grote Boek van Minder uit. Want Less is More: minder werken, minder moeten, minder bakstenen, minder spullen, minder druk, minder onthouden, minder lawaai, minder op het wereldwijde web ... En één tijdschrift meer.

Reacties

Populaire posts