9 keer geluk in kleine dingen

Honingzoet, máár de wetenschap heeft bevestigd dat geluk wérkelijk in kleine dingen zit. En in dankbaarheid. Zij die zichzelf gelukkig prijzen, tonen heel vaak een fikse dosis dankbaarheid voor dat alles wat ze beleven en ontvangen. Volgens de slimme koppen uit de positieve psychologie, neurologie en Co zijn geluk en dankbaarheid een soort Siamese tweeling.

Awel, hier mijn geluk en dankbaarheid, in willekeurige volgorde:  


* De geur van L'Amour, als ik mijn neus tegen de huid in zijn nek aanduw, net in de glooiing onder zijn oor. Als hij enkele uren eerder die ene parfum heeft opgedaan, dan wordt het helemaal dolletjes. 

* Kunst/mode die me raakt. Hier geen kenner, maar wel een mens die de prikkels van creatie heel erg weet te waarderen. Modigliani is tof, Dries Van Noten blaast me omver, Paul Smith inspireert, de Zweedse versie van Hockney trok me nieuwsgierig naar het doek en wat Luk Van Soom maakt triggert me mateloos. Net zoals het fotowerk van Lisanne Valgaertsde werken van Adrian Greyhet portret dat mijn neefje maakte van L'Amour en de vierkantjes van MN. I - hartje - dat kriebelende, genietende gevoel dat al die stukken teweeg brengen.


Pic: Lisanne Valgaerts 

* De herfst in geuren en kleuren: vochtige bladeren, crispy lucht, wondermooie hemels. Al daagt een reeks van grijze nattigheid ook mijn humeur uit.

* Kater Thør die zich in mijn buurt komt nestelen - voeteinde bed,  bankje op het terras, knusse mand in de woonkamer ... - en zich uitgebreid, very relaxed, met bijna dichtgeknepen oogjes en erg toegewijd begint te wassen.



* Pratar svenska. Heerlijk is het om de zinnen en woorden eruit te laten rollen en maar te leuteren; met fouten en al. Lekker in control. Ik had het ettelijke jaren geleden ook wanneer ik vooral naar La Dolce Italia trok. Met Duits, Spaans, Frans ...: nope. Kadans, emotie, uitdrukking en heerlijke klanken moeten er zijn.  

* Bloemen en planten zien evolueren. Van knop tot bloem, van scheut tot nieuw blad, soms op een dag tijd. Won.der.baar.lijk! Spijtig genoeg hangt er een vreemde vibe op ons balkon - kenners zouden me zeggen "te weinig zonuren" - waardoor de (beperkte) bloemenpracht mijn geluksgevoel en dankbaarheid al eens onder druk zet.



* Op mijn Achielle rondsjeezen mét net opgepompte banden. Bolt veel vlotter. 

* Een huisje-thuisje zoals in VT Wonen of de IKEA: geen ruis, alleen maar ritme, balans en stijl. Wit, zwart, hout, beige en groen. Ik oefen in het content zijn met enkele vierkante centimeters in ons appartement: in de IKEA wordt niet geleefd en beleefd; bij Ruth Renée wel. 

* Een pasta vongole - eenvoudig, vers, diep-smakelijk en met knoflook - afgewerkt met bladpeterselie. Een glas frisse, citrusachtige, doch vollere witte wijn mag er altijd bij worden geserveerd. Ah ja, zomer én winter! 


En dan nog dit:
Wat maakt jou blij, gelukkig en content?

Reacties

Populaire posts