Waarom corpse pose de moeilijkste yogahouding is

Ik boog al achterover in camel pose; met wisselend succes. Ik stond al meerdere malen ettelijke minuten - met benen die trillen als een rekker - in triangle pose, aka downward facing dog. En al stond ik nog nooit op mijn hoofd op de yogamat, ik ben ervan overtuigd dat de moeilijkste en meest uitdagende der yogaposes corpse pose is 

Corpse pose - Afb.: pinklotus.org

Corpse pose of savasana luidt het einde in van de reeks yoga-oefeningen van die sessie. Je ligt als een dode - hence de "corpse" - plat neer op je mat, voeten vallen lichtjes naar buiten, armen een beetje weg van het lichaam, de handpalmen naar het plafond gedraaid en de kin in een zachte neck lock.  

"Dat, uitdagend?!", hoor ik je tot hier vibreren. Helt säker, totally, absoluut!

Het hele idee achter deze moeilijke afsluiter is het effect van de oefeningen laten inwerken en gehele ontspanning ervaren. Op het moment van savasana bén je gewoon, lig je gewoon ... in het hier en nu, in jezelf gekeerd.

Et voilà: ik ervaar weinig zo uitdagend als werkelijk diep ontspannen en gewoon zìjn. Terwijl ik wel degelijk deugd heb van het effect van de voorgaande triangle en frog poses, ik een flow van energie langs mijn ruggengraat voel bubbelen en ik ondertussen rond mij in de yogastudio ademhalingen hoor verdiepen, worden mijn gedachten wakkerder dan ze het voorbijgaande uur - wat? De voorbijgaande uuuuuren - waren.

Frog pose - Afb.: pinklotus.org

Het lijkt alsof mijn brein een flinke schop onder zijn achterste krijgt, op het moment dat de yoga teacher de woorden "ga ontspannen op je rug liggen" uitspreekt. In een sneltreinvaart passeren de meest triviale to do's, tegen een hels tempo wisselen analyses van de meest recente stressfactoren zich af en met mijn lichaam op die harde ondergrond vraag ik me telkens af hoe iemand hier en nu in godsnaam weg kan doezelen. 

Neerliggen en ontspanning aanvaarden; moeilijk en uitdagend, ja! Doe mij maar 26 frogs en een pittige ego eradicator

Ego eradicator - Afb.: pinklotus.org

Reacties

Populaire posts