De handtas als bibliotheek - Part III

En het is opnieuw van dat: de deadlines slaan me om de oren, maar ik heb veel meer zin om overal en altijd met mijn neus in de teksten te zitten. Dus sleur ik naar (goede?) gewoonte extra kilo's aan boeken en leesvoer mee. 

Niet dat ik vaak ongestoord kan wegkruipen met een tijdschrift (deadlines en een examen Zweeds, hallo!), noch dat ik lange treinritten maak die vragen om een boek of dat de momenten van zetel-dekentje-leesvoer zich aaneenrijgen. 

Maar ik blijf geloven: je weet nooit. 

DIT KEER IN DE HANDTAS

* Een nieuw jaar, een nieuwe job. Al wilde ik eerst wel die oude - want met hart & ziel gedaan - van me afschudden en pleitte ik voor een dikke 2 maanden in between. Dat zou me deugd doen. Mijn gebruikelijke zelfkennis liet me daar toch even héél erg in de steek: ik slaagde er nauwelijks in me te ontspannen, voelde me regelmatig hondsbenauwd en zag mijn clubje demonen vaker dan me lief was op me afstormen. Mijn remedie: yoga, meditatie én het boek Geluk Zonder Voorwaarden van Michael A. SingerOndertitel: De Bevrijding van het Verkrampte Hart. 

Kan niet anders dan zijn aangeraden geweest door een yoga teacher! Tot tweemaal toe, zelfs. Ettelijke jaren geleden las ik het, doorworstelde ik het en dacht ik het te begrijpen. Al moest ik snel toegeven dat ik er nauwelijks een jota van begreep, laat staan er een fractie van internaliseerde.

Aan het begin van de lente - kungfu vechtend met een stelletje demonen - kreeg ik de tip opnieuw. Dit keer ga ik er traag en heel bewust door, in stapjes, enkele pagina's per keer. En het is heerlijk! Ik heb er nu veel meer voeling mee en pik heel wat meer dingen op. Op dit moment is het een van de beste en sterkste boeken die ik al las in dit domein, de "transpersoonlijke psychologie" zoals dat dan mooi volgens de achterflap heet. 


* Slapen en dutjes doen, ik doe dat graag. Ik vind het (meestal) nachtelijke proces ook geweldig fascinerend. Als neuroloog en  slaapexpert, Mathew Walker, dan een toegankelijk boek loslaat op de wereld met nieuwe wetenschappelijke inzichten over de materie, dan hang ik aan de mens zijn lippen. Nu ja, aan zijn pagina's, in dit geval. 

Hoewel ik doordrongen ben van het besef dat slaap belangrijk is, gingen mijn wenkbrauwen bij het lezen van Slaap als een zotgedraaide Boomerang-sequentie op Instagram de hoogte in. Het is verbluffend welke ontzettend slechte invloed een beperkt tekort aan slaap al heeft op lijf, leden en psyche! Het is echter eveneens geweldig interessant om te lezen hoe de slaap van de mens, bepaalde diersoorten en in zekere zin ook van planten is opgebouwd en waarom dat zo is. Of zijn terecht pleidooi waarom we in alle facetten van onze samenleving meer aandacht dienen te hebben voor de goede slaap van jan-en-alleman! Dat Walker helemaal pro dutjes is, vind deze dromer ook wel erg leuk. Slaapwel! 

* Op de iPad Mini is het Michelle Obama die me mee op pad neemt naar haar wereld in Mijn Verhaal. Mooie, inspirerende madam, me dunkt. Al geef ik toe dat ik er nog niet helemaal uit ben - ik heb dan ook nog tweederde te lezen - wat ik van het boek vind. Ze is een doorzetter en een harde werker, maar lijkt me ook een streber (hallo, confrontatie met mezelf!). En, ze geeft je een glimp in haar leven, maar tegelijk blijft het ook allemaal tot net onder het oppervlak (fuck da, nog geen sappige roddels). Het valt echter niet te ontkennen dat haar (en bij uitbreiding hun) verhaal en ervaring een belangrijk voorbeeld is en kan zijn voor de de Afro-(Amerikaanse) bevolking en dus meer dan waard te lezen.  

* Altijd en overal ook een paar tijdschriften mee natuurlijk.   

Zeg eens, wat zit er zoal in jouw handtas/rugzak of wat ligt er op jouw nachtkastje?      

Reacties

Populaire posts