Een haat-liefdeverhouding met Affirmaties

Ik ben (nog) niet helemaal mee. Nochtans lijken affirmaties een vaste praktijk op de mat van elke zichzelf respecterende en spiritueel geïnfuseerde yogi, waarschijnlijk aangestoken door namen zoals Gabby Bernstein en Louise Hay. Zowat The Godmothers van de Affirmaties te noemen. 

Ik struikel er over op mijn Instagram Stories - maar ik volg dan ook een resem yoga people - en op dat andere inspiratiekanaal Pinterest is het al niet veel kalmer wat die positieve-bevestigingen-voor-jezelf betreft (algoritmes, quoi). 

"Today I choose to be great" (miss Bernstein). Of: "I lovingly allow joy to flow freely in my life. I love me" (collega Hay). Of nog, mijn eigenste erg bescheiden poging: "Ik ben meer dan ok. Ik ben blij. Ik ben waar ik moet zijn." 

Afbeelding via Pinterest
Natuurlijk klinkt het fantastisch en easypeasy: je hebt maar te zeggen wat je wilt en het Universum levert het je binnen de kortste keren af op een shiny zilveren serveerschaal. Aanlokkelijk om meteen voor te tekenen. 

Al is dat spijtig genoeg ietwat te kort door de bocht. Er zijn enkele voorwaarden om rekening mee te houden voordat The Big U werkelijk voor je in actie zou kunnen schieten: 
  • negaties zijn een no go. Het Universum is dan wel heel en groot, negaties nekken zijn/haar kunde.
  • de ik-boodschap is key. Je wilt immers dat er in jouw leven wat gebeurt.
  • Overtuiging is onmisbaar. Dus voélen en geloven wat je zegt wanneer je je intentie/affirmatie formuleert. 
  • Wees niet vies van een interpretatie hier en daar. Het vergt wat oefening om de signalen en boodschappen van het Universum te leren begrijpen ... zo blijkt.   

Het komt dus duidelijk niet op een dienblad aan gezweefd as that. Daar ik me na mijn ochtendmeditatie en een rist huishoudtaken alsnog strompelend en betraand onder het zachtkatoenen donsdeken  2 uur van de dag verstopt doorbreng. No feeling greatno freely flowing joy   en no loving me daar in dat bed, maar een hoopje miserabele, piekerende 1 meter 80 opgekrulde Ruth Renée.

Ik ben - nog - niet helemaal mee.

 * Tips, lessen, affirmaties en ervaringen? Ik lees ze graag in de comments! *  

Reacties

Populaire posts