Leuven: waar nippen van een doppio?

Met mijn Kempens bloed woon ik al zeker 15 jaar met veel plezier in Leuven. Leuven beweegt, Leuven leeft, Leuven is eeuwenoud, Leuven is supergezellig. Hier zit een fan. Ik beleef mijn "nieuwe" thuisstad niet liever dan nippend van een lekkere koffie, gapend naar voorbijgangers of starend in het oneindige. Dat alles kun je op de volgende adresjes het best! 

Trouwens, deel gerust jouw favorieten in de comments

* Sara's Ooit zat hier een donkerrood geverfd volkscafé met de beschonken naam "Het Vliegend Varken". Ooh wat juicht mijn hart dat Sara dit pand betrok - niets tegen volkse cafés - en heerlijk wit schilderde. De combinatie met de eveneens witte, houten tafeltjes, de bankjes met gezellige kussens in aardse tinten, de ietwat verwilderde planten, het gemoedelijke binnenkoertje en het invallende licht doen mijn ogen oplichten en mijn wangen roze kleuren.




Als het doppio-uur overgaat in dat van de apero, dan sip ik hier graag van een prosecco. Bij de lunch - werkelijk gewèèèèldige boterhammen met een berg van rauwkost - mag het dan de huisblend met rode bietensap zijn. I'm so fucking healthy.


* Thelma - tagline "coffee & design" - benadert mijn droom: een winkel met mooie interieurartikelen, accessoires en zorgvuldig geselecteerde kleding. Hier nip je, onderuit gezakt in de leuk gestelde zithoekjes, ontspannen en fantaserend over je nieuwe outfit-slash-interieur van je koffie. Leuvense specialty coffee roastery MOK (zie verder) is de huisleverancier. Thelma is trouwens de place to be voor de beste cappuccino in de stad. Als je wilt, serveren ze die zelfs met romantische rozenknopjes en een toets rozenwater. Le cappu en rose, quoi. Zoetekauwen komen aan hun trekken met de dagelijks vers gebakken, veelal veganistische/glutenvrije taart. 
Thelma, Coffee & Design - Vaartstraat 2 - 3000 Leuven - +32 (0)471 09 97 46   


* Hij werkt met staal, zij ontwerpt leuke juwelen en al dat moois is te koop in hun ontbijt-, lunch-, koffiebar Koffie en Staal. Nu nog aan de kleine kant, maar binnenkort een pak ruimer, want Nono en Nouchka verhuizen in het voorjaar naar de Dirk Boutslaan. Met een gemoedelijke sfeer, een energie van inspiratie, fantastisch lekkere en wisselende lunchideeën en een variatie aan lekkere drankjes is dit een van Ruth Renées favorieten. Hun leuke terras is de glanzende kers op de taart.  
Koffie en Staal - Mechelsestraat 140 - 3000 Leuven - +32 (0)19 29 39

* Bar Stan moet zowat de enige plaats in Leuven en bij uitbreiding van heel het land zijn waar ik het aandurf om een "gewone" koffie - lees: americano of slow drip, eveneens "filterkoffie" genoemd - te drinken. Hier heeft dat kopje gezelligheid géén storende zuren, is het rijk en afgerond van smaak. En. er. is. een. refill. voorzien. Dat geeft dan minstens een dik uur pure ontspanning en gemoedelijkheid.

Gezien ik na 2 koffies praat aan een snelheid van 300 bits per seconde, vind ik plekken waar je kunt overschakelen op wat anders en waar ik mijn trebble de kop kan indrukken met goed eten de max. Daarenboven ademt de Stan de sfeer van een open, frisse en hippe woonkamer. Hallo, Bar Stan! 


* In een ver en impulsief verleden bakte ik heel even kleine koekjes en zoetigheden voor Specialty Coffee Roastery & Bar MOK. Dat was niet echt een succes in mijn repertoire. MOK is dat wél. Jens en zijn team voorzien ondertussen het halve land en zelfs daarbuiten van eigenzinnige, zorgvuldig huisgebrande koffie. Aanvankelijk gebeurde dat roosteren in de kleine bar in de Diestsestraat, maar ondertussen doet de Giesen W15 zijn werk in Hal 5 in Kessel-Lo

Bij MOK drink je van een kopje dat je niet zo gemakkelijk ergens anders zult treffen: de kaart bevat het resultaat van grondig zoekwerk naar de mooiste en interessantste koffiebonen en -blends. Dezelfde aanpak vind je ook op de thee- en frisdrankkaart. Dit is een plek voor koffieheads. In hun filiaal in het centrum van Brussel kun je ook geweldig lunchen.
Specialty coffee roasters & bar MOK - Diestsestraat 165 - 3000 Leuven 

* Madmum Coffee is via eigenaar Pieter Claes - koffiebrander met 2 prijzen op zijn palmares - verbonden aan familiebedrijf Java Koffie. Die lijkt via een nieuwe aanpak qua koffiespots hippe studenten als voornaamste doelgroep te willen aanspreken. Ondanks het laagje marketing dat ik zachtjes voel vibreren, is het hier wel plezant vertoeven. Het pand in centrum Leuven is tof gerenoveerd, de koffie is goed en mijn beperkt koffiedrinkvermogen is saved by andere drankjes en eventueel een lichte lunch.
Madmum Coffee - Tiensestraat 38 - 3000 Leuven
 


* Ga ook eens langs voor een doppio bij:  
-> MONT café: inimini koffiebar in de Tiensestraat met leuk buzzend terras, huiskat Monty en een zot grote keuze aan koffie. 

-> Bar Boek: gezellige boekhandel in de eerste plaats, gemoedelijke koffiebar in de tweede. 

-> Punto: favoriet bij studenten en shoppend publiek, klein en fijn terras, snelle service en lekkere bagels. 

-> Koffie Onan: leuke koffiebar in de gezellige Parijsstraat, met permanent terras.

Reacties

Populaire posts