Een begin: haal de stress uit druk, drukker, drukst

Ik kom tijd tekort. Doordrenkt van verantwoordelijkheidsgevoel en de restanten van een katholieke nonnenschool heb ik het idee dat ik leef op het ritme van het to-dolijstje en "moeten". Er "moét" altijd nog iets gebeuren, alvorens ik van mezelf toestemming krijg om iets ànders en meer ontspannends te doen, zelfs bij de meditatie van ocharme 20 minuten. 

Het is niet zo dat enkel de me-time en vriendinnentijd in een leuke, inspirerende koffie- of wijnbar er bij insteekt. Evengoed kwam ik sinds 2016 niet meer toe aan ramen zemen (ja, we zien nog altijd het voorbij tsjokkende verkeer), 's ochtends eens meer dan wat mascara aanbrengen of de binnenkant van de keukenkastjes schoonmaken. 



Zelfs als ik vloekend rillend, verzwakt en snotterend onder een dekentje op de zetel virussen overwin, is een deel van mij bijna manisch: "zou ik dan misschien nù, alsnog, toch echt die keukenkastjes kunnen doen?!" Nope, geprobeerd en geen succes geworden. Daar moet je Ruth Renée voor heten.

Een beetje onnozel: m'n planning is goed gevuld, maar ik héb het niet druk-drukker-drukst. Het gaat vooral om een gevoel dat mijn lichaam en brein stuurt en controleert. Het moment dat ik rillend en snotterend mijn bed uitrolde om 9 uur en bedacht geen tijd te hebben voor een meditatie, raakte de luide, hemelse gong en de felle, fikse lichtflits me: dit is niet een beetje onnozel, maar réte-onnozel! 

Dat kan anders, rillend en snotterend, maar ook gezond en wel. Met Eckart Tolle in het achterhoofd ("het enige wat er is en wat er toe doet, is het Nu"), magnesium als ontbijt en slaapmutsje (het zou een life saver zijn bij stress, vermoeidheid en concentratie issues), wel dégelijk een dagelijkse meditatie van ocharme 20 minuten, wandelingen in het groen én een avondlijk dansje in de keuken af en toe, hoop ik op vorderingen. To be continued. 


Nog even dit: 
Mijn gedachten en gedragingen blijken héél sterk verankerd. Al jullie tips en ervaringen zijn dan ook meer dan welkom. Deel ze gerust hier in de comments. Eeuwige dank en op naar een minder overspannen wereld!

Reacties

Populaire posts