De favorieten uit het kookboekenrek

* Jamie kookt Italië. Ik dacht - verkeerdelijk - dat ik de zoveelste Jamie Oliver wel naast me neer zou kunnen leggen. No, non é vero, perché... Hij doet het nog maar eens: een klepper van een kookboek uitbrengen met (nieuwe - grazie per le nonne die hun keukengeheimen wilden delen met de sympathieke Brit) recepten die bruikbaar zijn voor gezellige etentjes, maar evenzeer een doodgewone avond kunnen opleuken. En dat zo goed als op élke pagina van dit kookboek! Dit boek is opnieuw een echte Jamie O. Ik zie de besmeurde bladzijden al voor me. Fantastico!
Jamie kookt Italië, Jamie Oliver - Kosmos Uitgevers - € 29,99

* Plenty. Is het al duidelijk dat ik een fan ben van Yotam Ottolenghi? Heel wat mensen in mijn brede omgeving lullen vaak dat ze Otto's recepten te moeilijk, lastig en complex vinden. De hele lijst ingrediënten (veelal voornamelijk kruiden en specerijen) blijkt hen af te schrikken. Ik ben echter verzot op de kruidige, originele, geurige gerechten van de goedlachse, Israëlische, in London gevestigde chef. Ik schud liever met 5 kruidenpotjes, dan met slechts 1'tje. Plenty is een bundeling van toffe groenterecepten die hij aanvankelijk bijeen kookte en neerpende voor The Guardian. De courgettesalade met hazelnoten is ten huize Ruth Renée een Grote Favoriet, net zoals de salade van verse peulvruchten met mosterdzaad en dragon. Voor dat gemoedelijke etentje combineer ik meestal een paar van zijn gerechten.   
Plenty, Yotam Ottolenghi - Fontaine Uitgevers - € 29,95



* Bieslook & Polenta. Ik viel als een blok voor de cover, sfeerzetting en beelden van dit kookboek, het eerste (er zit een 2e in de pijplijn) van het koppel achter de blog Kraupt-Kopf.de. De hele uitgave ademt "samenzijn en genieten van lekker, verrassend (vegetarisch) eten in een gemoedelijk slow and simple life-ritme". Iets wat mijn hele wezen gewoon nódig heeft, wil ik nu en dan door het leven huppelen. Valt het ook nog eens effe mee dat je geen hocus-pocus nodig hebt voor de recepten. Probeer zeker de verse polenta met gegrilde groentechili en de salade met wilde rijst! 

* 24 timmar receptbok kocht ik tijdens onze eerste trip naar Stockholm, na een meer dan geslaagd avondje (ik geef toe: er was wat wijn en aquavit mee gemoeid) bij Rolfs Kök. Ondertussen weet ik dat je "Kök" niet als "keuk" uitspreekt, maar als "sjeuk" en dat het zoveel wil zeggen als "Rolfs keuken". Niet dat 1 jaar Zweedse les me toelaat het boek - laat staan de handgeschreven stukken - al volledig te ontcijferen. Het blijft echter wel een toffe, gesigneerde, mooi vormgegeven herinnering aan een Scandinavische restaurantbeleving. Iets wat restaurateurs hier naar mijn uiterst bescheiden mening vlot mogen kopiëren. Recepten wisselen elkaar af met zwart-wit sfeerbeelden en neergekrabbelde inspiratie.  
24 timmar receptbok, Johan Jureskog - Watz.Book - 325 SEK (Ong. € 30)

Nota van Ruth Renée
Dit is géén gesponsorde post.

Reacties

Populaire posts