Supersimpele, all-round Thaise dressing

Dat mijn systeem nog niet helemaal doordrongen is van het bloggen, mag duidelijk zijn door het feit dat ik gewoon geen foto heb genomen. Toch wil ik dit recept met je delen. 

Ik kreeg het zelden echt voor elkaar om Thaise gerechten as they should be op mijn tafel te toveren. Nochtans is het principe ervan me wel duidelijk: combineer zoet, zout, zuur en pittig dat een gebalanceerd geheel. Nou, die balans blijkt dus moeilijker dan hij lijkt. 

Niét met het recept van deze dressing, tegengekomen in het fantastische kookboek "VEG" van Hugh Fearnley-Whittingstall. Ontzettend eenvoudig, kei lekker en met de juiste pittige, zoute, zuurheid (ik liet de suiker vallen omdat ik écht niet kan genieten van zoet in mijn hartige maaltijd). 

Wij aten het in het originele recept van The River Cottage, maar naar mijn mening kun je het echt over eender wat voor groenten gieten die je een Thaise touch wenst te geven. Lekker all-round en vanaf nu opgeslagen in mijn hoofd. Ideaal om drukke werkdagen gemakkelijk met lekkers af te sluiten.


NODIG
2 el rijstazijn
Geraspte schil en sap van 1 limoen
1 kleine chilipeper, fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngeperst
1 tl bruine suiker
1 tl sesamolie
1/2 tl sojasaus, plus extra voor erbij

DOEN
(amaaaaai, lange werkbeschrijving!)

Roer alle ingrediënten door elkaar. 

Overgiet je gerecht naar keuze.
 


Reacties

Populaire posts