De favorieten uit het kookboekenrek

Ik denk dat het er zeker 150 zijn. Of meer. De kookboeken die per kleur gerangschikt staan in de boekenkast. Enkele favorieten-van-het-moment uit die verzameling liggen altijd meer binnen hand- en dus gebruiksbereik in de keuken. Nu? Deze:

* The Green Kitchen at Home kreeg ik als verrassing van een goede vriendin. Ik had al enkele boeken van het leuke Zweeds-Deense koppel Luise Vindahl & David Frenkiel, maar uit geen enkel kookte ik al zo vaak. Net als in hun vorige kookboeken zijn de recepten vegetarisch, erg lekker en ongecompliceerd, alleen zijn het dit keer de gerechten die bij de familie Frenkiel-Vindahl ook écht op tafel komen. 's Morgens of na een drukke werkdag, met jengelende of net blije kinderen aan tafel of in het weekend met vrienden. En dat mérk je.


* Jeruzalem - Ik kende de beelden van de deli's van Yotam Ottolenghi & Sami Tamimi: een strak wit buffet vol schalen met verrukkelijke, kleurrijke salades. Toch duurde het tot na een interview met Yotam Ottolenghi voordat ik zelf de Ottolenghi-vibe in mijn keuken bracht. En die is er sindsdien om te blijven. Ik ben dol op de kruidige, geurige gerechten - groenten, vlees én vis - uit het Jeruzalem van deze chefs. De gerechten zijn trouwens ook altijd een succesnummer en blijmaker bij etentjes.

* Leafs - Een spatvrij kookboek: ik kookte er nog niets uit. Dit is mijn kijk-kookboek: mooi vormgegeven, foto's van verwilderde serres en stoere moestuinen om bij weg te dromen en de toon van "het leven kan toch lekker simpel zijn". En gewoon ook die eenvoudige, sobere, maar prachtige cover.

* Venetië - Ondanks de stromen toeristen, is Venetië voor mij edel, klassevol, volks én dramatisch. Eten en drinken kronkelen - zoals bij de meeste Italiaanse plaatsen - met een ongedwongen elegantie doorheen het dagelijkse leven. Russell Norman heeft dat prachtig aangevoeld: de recepten in dit boek vervatten het helemaal.

* De Nieuwe Nordic Cuisine - Noma bij je thuis. Zou haalbaar moeten zijn, maar ook dit boek is voorlopig nog van een spat bespaard gebleven. Ik droom voorlopig nog liever weg bij de foto's van prachtige Scandinavische meren, bossen en zomerhuisjes. Ach, wie weet staat er volgende week iets van deze gerechten op tafel ...

* Smokey Goodness - Jord Althuizen weet wat van koken met vuur. Vergeet chipolatas en chicken wings, please. Als we een potje stoken of smoken, dan moet het goed, respectvol en mooi zijn. Oh ja, en best groots. Als geen-fervent-vleeseter ben ik wel fervent-fan van Smokey Goodness. Zelfs in die mate dat ook nummer 3 van de reeks op mijn verlanglijstje staat. Trouwens, ook vis en groenten krijgen een - minder prominent - plaatsje in deze kookboeken.

Reacties

Populaire posts